מה נוכל ללמוד כמנהיגי
הארגון מהמסרים בנאום
ראש הממשלה?

במשך כמעט 24 שעות מדינה שלמה המתינה לנאומו של ראש הממשלה. במהלך הזמן הזה רגשות רבים השתוללו בקרב כל העם, זעם, בלבול, כאב, ועוד. כל שעה של המתנה לנאום, רק החריפה את המשבר והעצימה אותו.

האירוע הזה הוא דוגמא מצוינת לכוחה של תקשורת פנים ארגונית, ומה קורה בארגון שבו התקשורת מאחרת להגיע. מעניין ללמוד מהנאום של ראש הממשלה ולהשליך ממנו כיצד אנחנו כמנהלים של ארגונים צריכים לנהוג בזמן משבר.

כשהגיע לבסוף הנאום המיוחל, הוא היה תחת מעטה של מסרי אחדות וחיבור. נתניהו טען שצר לו על הפילוג בעם ועל כן הוא לוקח עמדה אחראית ומשהה את החקיקה בנושא ההפיכה המשטרית. יחד עם זאת המסרים להם ציפו אזרחי ישראל, מסרים מרגיעים של אחדות ותקווה, לא שרו על נאומו של ראש הממשלה ועוד רגע נבין מדוע ומה המשמעות.

עם יציאתה של הכנסת לפגרה, השהיית החקיקה וההבטחה לניסיונות הידברות, ייתכן והמחאה הפעילה תדעך לפחות לחודש הקרוב. הקרבות שניטשו בתוך הארגונים בין עובדים שיוצאים להפגין ביום עבודה לבין אלה שבעד הרפורמה, יהיו פחות פומביים והטאבו הפוליטי שחצה גבולות ונכנס גם בשיח הארגוני ילך וישקוט, בינתיים. זה הזמן שלנו כמנהלים ומנהיגי חברות לייצר תקשורת פנים ארגונית מחברת ומחזקת.

כעת בואו נצלול למסרים בנאומו של ראש הממשלה ונלמד מהם כיצד להעביר מסרים בונים ומחברים על מנת לחזק את החוסן והמחוברות הארגונית באמצעות תקשורת פנים ארגונית אפקטיבי, וגם מה לא לעשות.

  • יש להשתמש במסרים של אנחנו כולנו יחד, שימוש במסרים של אנחנו והם מייצר מחנות: בנאומו חזר ראש הממשלה על המסרים "אנחנו צודקים", "הדרך שלנו היא הדרך הנכונה". במסרים הפנים ארגוניים יש לדבר על הצדדים השונים אם ישנם אבל לא לקחת חלק באף אחד מהצדדים. כהנהגה, אנחנו צריכים לזכור שכל הדעות בארגון שלנו לגיטימיות (כל עוד לא פוגעניות כלפי אחרים) ומרכיבות את הארגון. הדגישו את המרכיבים המחברים בין חלקי הארגון. את החזון המשותף ואת הדרך שצברתם יחד.
  • פידבק חיובי על פעולותיו של צד אחד בלבד מייצר ניכור ופלגנות בין הצדדים. אם בחרתם לשבח את העובדים שלכם ולציין את הגאווה שלכם בהתנהלות עד כה, עשו זאת בהתייחס לכולם, גם אם הם לא פעלו על פי צו מצפונכם. אפשר לציין למשל את האיפוק שנקטו, או את הבעת עמדתם של כלל הצדדים בצורה מכבדת, על רוח הקהילה שנוצרה ועוד. 
  • בהירות במסר ושקיפות ביחס לפעולות מייצרים אמון בהנהגה. בכל העברת מסר איכותית כדאי לציין איך האמירות עד כה ישפיעו על המשך הדרך ולכן ההמלצה שלי היא למנות את העקרונות המנחים של פעולות הארגון מכאן והלאה ומה אתם מתכננים לעשות הלכה למעשה, כולל דוגמאות לפעולות אופרטיביות.
  • מסרים ישירים ושקופים מייצרים ביטחון לעומת מסרים שנאמרים ברמיזה שמייצרים בלבול במסר: למשל המשפט של ראש הממשלה: "אני גאה בכם, הגעתם בצורה לא ממומנת לא מאורגנת ולא בדחיפה תקשורתית" היא עוקצנית, מלבה את המחנות בקרב הצדדים ומבהירה את נטיית ליבו של הדובר. לכם, מנהלים, אין את הפריבילגיה לפלג את הצוותים שלכם. שימרו על מסרים ישירים ובהירים.  

זכרו שכמנהיגים אתם מנהיגים של כלל העובדים בארגון שלכם ואתם אחראיים על טובת כולם.

בהצלחה ביישום,  איה לחמי מנכ"לית AL Consultants

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30