ההצלחה מתחילה בבית

לאור יום האישה שחל חודש שעבר, נתקלתי בפרסומים רבים שהציפו את המדיה והביאו אותי לבחון איך אי השוויון התעסוקתי בין גברים ונשים בארגונים פוגע גם בנשים אבל לא פחות מכך בגברים.

הסיבות לשכר הנמוך שמקבלות נשים ביחס לגברים הן רבות. הראשונה היא שנשים לא תמיד נלחמות עבור המגיע להן, אך ישנן גם נשים שחשות בנות מזל על שנבחרו לתפקיד בכיר ומסתפקות בזה. אבל בנוסף, מעסיקים רבים מחזיקים בתפיסות עולם שגויות ביחס לנשים בשוק העבודה ומפלים אותם בשל כך.

הנחה שגויה אחת של מעסיקים היא שכל אישה היא אמא, ואם היא עוד לא אמא, היא "אמא בפוטנציאל". ולכן הם מניחים שהעבודה היא משנית עבורה בסדרי העדיפויות. הנחה נוספת שלהם היא שנשים אינן המפרנסות העיקריות בבית ולכן אפשר לשלם להן פחות. יחד עם זאת, ודווקא בגלל כל הנחות היסוד שהזכרתי קודם, לנשים קל יותר לקבל חופשה כאשר הילדים חולים ואף אחד לא מרים גבה אם הן יוצאות לחופשת לידה. במילים אחרות, מי שחושב שרק הנשים נפגעות, טועה.

לא מאפשרים לי להיות אבא

מסתבר שגם גברים נפגעים מהנחות היסוד הבעייתיות הללו. כיום, בהווי הישראלי ישנן יותר ויותר משפחות בהן האבות לוקחים חלק פעיל ושווה במטלות הבית וגידול הילדים, ומכאן שיותר גברים יוצאים מהעבודה מוקדם כדי להוציא ילדים מהגנים.

לעיתים האבות הם אלו שלוקחים ימי חופש בימי מחלה של הילד או בחופשה מהגן. אך משום שהגבר לא נתפש כדמות הדומיננטית בגידול הילדים, בשוק העבודה לעיתים לא מקבלים בעין יפה את החופשות הנלקחות לצרכים אלה או את הדרישה לסיים את היום קצת יותר מוקדם כדי להספיק לבלות זמן איכות עם הילדים. גם גברים שמבקשים לחלוק חופשת לידה, לרוב נתקלים בהרמת גבה מזלזלת מצד מעסיקים. מסתבר שלא פשוט להיות אבא עובד.

פרופסור דליה מור, התייחסה לנקודה זאת בכתבה שפורסמה לאחרונה וטוענת כי על מנגנונים חברתיים להתארגן כך שגם גברים יוכלו להרשות לעצמם לשהות יותר בביתם ולהיות מעורבים יותר בחיי המשפחה. כך יוכל עול הפרנסה להתחלק באופן שווה בין בני הזוג, עניין שבסופו של דבר יגרום להעלאת ערכן של נשים בשוק העבודה, לשוויון בשכר ובהזדמנויות הקידום וירעיף גם שפע של טוב על הגברים שיתאפשר להם להיות הורים מעורבים באותה המידה כמו נשותיהם.

בעולם שבו מצד אחד יום העבודה והדרישות התעסוקתיות הולכות וגדלות ומצד שני הצרכים של הילדים והמשפחה לא השתנו, צריך למצוא דרכים לאזן. בעולם שבו נשים וגברים רוצים להיות פעילים משמעותיים גם בעולם ההורות וגם בעולם העבודה ולפתח קריירות, לא נכון להסתכל על עובדים בעיניים מגדריות בלבד. העסקה מגוונת, גם מגדרית יכולה לשפר ביצועים בארגונים ולייצר עובדים מרוצים ומסופקים. איך עושים את זה? הנה כמה המלצות.

סדר יום שמכבד חיי משפחה

אם אתם רוצים להפוך את הארגון שלכם לאטרקטיבי לעובדים, חשוב שתצרו סדר יום שיאפשר להם לבלות עם המשפחה. למשל, הפסיקו עם מפגשי הנהלה שמתחילים ב-19:00. ובנוסף אפשרו להורים לצאת פעמיים בשבוע מוקדם כדי להספיק לבלות אחר הצהריים עם הילדים.

תפוקות ולא שעות

שינוי בסיס התגמולים מתגמול על ביצועים במקום תגמול על שעות עבודה מעלה את המוטיבציה של העובדים ומונע משיכת זמן בעבודה. אז במקום להקפיד על שעות תמרצו את העובדים על הביצועים והתפוקות שלהם.

בדקו אפשרות לקייטנה

חשבו על אופציה של יצירת קייטנת ילדים עובדים בחופשות אם הארגון שלכם גדול וכולל ילדים רבים. כך תרוויחו פעמיים: בפעם הראשונה כשההורים לא יצטרכו לקחת עוד ימי חופש ויגיעו לעבודה, ובפעם השנייה תרוויחו את מסירותם ונאמנותם של אותם הורים עובדים שיהיו אסירי תודה על המאמץ המשותף.

חשוב לזכור ולציין שאתם לא מעניקים מתנה חינם, התפיסה היא של מערכת יחסי גומלין, על מנת שכל הצדדים יהיו מרוצים: הארגון והעובדים. כמובן שחובת ההוכחה היא על העובד להספיק את עבודתו בזמני העבודה ולא לגרום לירידה בתפוקה בעקבות שינויים אלו.

נשמח לשמוע איך זה עובד אצלכם. רוצים ללמוד לעשות את זה בצורה הטובה ביותר אצלכם? צרו קשר

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30