מפוטנציאל להישגים – כך בנה אופיר חיים נבחרת מנצחת

הם היו פסע אחד מלכבוש את גביע אירופה ועכשיו נמצאים מרחק נגיעה מגביע העולם בכדורגל – שני הישגים שאין להם תקדים בארץ. לכן, עוד לפני שיקחו את הגביע, אפשר ורצוי לחגוג את ההצלחות שבדרך.  

רק השבוע העפילה ישראל 3-2 על הקבוצה הברזילאית במשחק כדורגל בלתי נשכח. הגול המכריע היה מדהים, ממש ״מרדונה על אדמת ארגנטינה״. קבוצת הנוער הישראלית עמוסת הטאלנטים כיכבה והביאה הרבה כבוד לכדורגל הישראלי ובראשם, מי שנותן לנערים המוכשרים הכי הרבה דרייב לעשות את הבלתי יאומן, מאמן צנוע ונחוש במיוחד – אופיר חיים.   

כנגד כל הסיכויים, עם אחוז שואף לאפס של הימורים עליהם, רחוקים מאוד מהמגרש הבייתי ובלי אוהדים לצידם – הם עשו זאת. האזנה לראיון אחד עם מאמן הנבחרת מספיקה כדי להבין מה עומד מאחורי ההישגים היסטוריים של קבוצת הנוער הישראלית. ברגע מתגלה הקסם שגורם להם להוציא את המיטב מתוכם, לשחק במקצוענות, בלי רגשי נחיתות ועם אש בעיניים מול קבוצות הכדורגל הטובות בעולם.  

לקחנו את מודל גוגל לבניית צוות מנצח, איתו אנחנו עובדים בפיתוחי צוותים ב-AL Consultants וניסינו להבין איך הוא מתיישב עם הגישה של אופיר חיים באימון הנבחרת:  

בטחון פסיכולוגי:  עד כמה חברי הצוות מדברים באופן פתוח על החולשות שלהם? עד כמה חברי הצוות מרגישים בנוח להביע דעות שסותרות את דעתכם / דעת חברי צוות אחרים?  

אופיר חיים משתף את הקבוצה הרבה בחיים האישיים שלו. אם היה לו יום קשה ואם הוא קיבל בשורה לא טובה, אם משהו מטריד או מעסיק אותו ואם הוא מרגיש שהוא לא מרוכז כי קרה משהו לילד שלו. אופיר מדבר בפתיחות, שקיפות וישירות עם הנבחרת, מפגין מיומנויות רכות כמו אמפתיה ורגישות ובכך נותן לגיטימציה להביע את כל קשת הרגשות. הוא מדגיש ואומר שזה בסדר להיות לא בטוב, שזה בסדר לעבור תקופות של דאון אבל חייבים לקום ולהמשיך לנסות לעלות למעלה. המאמן מהווה דוגמא אישית ליכולת להביע חולשה בפומבי ובכך נותן לחברי הנבחרת את הביטחון לעשות את אותו הדבר. דוגמה אישית ושימוש בפגיעות כעוצמה היא כלי ניהולי נפלא ביצירת צוות וביטחון פסיכולוגי בצוותי עבודה.   

תחושת אמון ותלות הדדית: האם אנחנו כחברי הקבוצה יכולים לסמוך אחד על השני ולהיות בטוחים שכולם ישקיעו בעבודה, יעשו את המקסימום ויעמדו בלוח הזמנים?  

בקבוצת כדורגל לכל בעל תפקיד יש תחום אחריות ברור אליו הוא מחוייב במאת האחוזים, ומזהה את הצלחתו ומטרתו האישית במילוי התפקיד על הצד הטוב ביותר בתחושת אחריות מלאה. אותו תפקיד מוגדר שאליו הוא מוכוון מבהיר לכולם למה לצפות ממנו ומה תוגדר כהצלחה מבחינתו. במשחק עצמו הממשקים מוגדרים היטב, והעברת הכדור ביניהם היא האומנות האמיתית.  

תפישתו של אופיר חיים מוסיפה עוד לתלות ההדדית בין השחקנים – בקבוצה אין מעמדות – כל השחקנים שווים ולכל אחד חלק מהותי בהשגת המטרה המשותפת. כאשר כל שחקן מרגיש שגורל הצלחת הקבוצה נמצא על כתפיו הוא נותן את הכל – לא רק למען עצמו וגם לא ״רק״ למען המדינה והכבוד הישראלי, הרבה פעמים המוטיבציה שמביאה לנצחון מגיעה מהסיבה הכי פשוטה ומוחשית – החבר שלידי, הקבוצה שלי. 

תחושת האמון שיש לחברי הקבוצה נובעת ממטרות וערכים משותפים אבל בעיקר מחוויות פיזיות ורגשיות חזקות ומקרבות שעברו יחד – בין אם באימונים, בהפסדים, בנצחונות ובדרך הארוכה והמקרבת להשגת המטרה המשותפת שהפכה אותם לדבוקה אחת. בארגון, על מנת לבסס אמון חשוב להעמיק את ההכרות בין חברי הצוות, לתת הזדמנות למשימות משותפות ולמרחבי עבודה משותפים ולסגל שגרות עבודה של שיח ושיתוף בין ממשקים. חשוב להבהיר מה חברי הצוות צריכים זה מזה על מנת להצליח לעבוד יחד באופן מיטבי.  

בהירות מטרות: האם מטרות הצוות ברורות? האם הקווים המנחים ואופן הפעולה ברורים לכולם?   

הישגי הנבחרת, מביאים להרבה באזז סביב אופיר חיים, לצד שאלות לגבי עתידו המקצועי והמטרות אותן הוא מציב בחייו האישיים, אבל אופיר, לא מסתנוור, ולא מוכן לדבר על מטרות עתידיות שמוציאות אותו מפוקוס. כל כולו מוכוון לתפקיד הנוכחי שלו כמאמן נבחרת הנוער של ישראל, משם הוא שואב את הכוחות שלו, מעיד כי הוא שואף כרגע רק לכבוש את יעד הקבוצתי הבא עם הנבחרת שלו – נצחון על אורגוואי במשחק חצי גמר המונדיאליטו. את אותה רוח מיקוד במטרות הוא מעביר לחברי הנבחרת כדי שיגיעו למגרש מלאי בטחון, חדורי מוטיבציה ויככבו על המגרש כדי להגיע ליעד.  

תקשורת שקופה ואינטנסיבית של היעדים המשותפים בצוות וכל הפעולות שיש לעשות על מנת להשיגם, יכולים לסייע ליצירת דבוקה צוותית אחת ממוקדת בהשגת היעדים המשותפים. ברמה הקבוצתית, מעניין לראות את אופן ההסתכלות על נצחונות קטנים והגדרת כל משחק כמטרה בפני עצמו. עצם המשחק הוא פסגה בפני עצמה, ונערכים אליו כאילו הוא המאורע החשוב ביותר.  

משמעות אישית – האם אנחנו עובדים על נושא שחשוב לנו באופן אישי? עד כמה כל אחד מחברי הצוות מרגיש נחוץ בתוכו? 

כל אחד מחברי קבוצת הנוער (המגוונת ביותר) של ישראל בכדורגל מרגיש שהוא חלק ממשהו גדול יותר. כל אחד ואחד מהשחקנים מבין את חשיבותו לקבוצה ואת היכולת שלו לתרום להצלחתה. תחושת האחריות להביא גאווה לעם ישראל, לאחד את העם בתקופת קרע משמעותית, להוכיח כנגד כל הסיכויים והסטטיסטיקות שהם ראויים לקטוף נצחונות גם בסדר גודל עולמי, לא פסחה על אף אחד מהם. את התזכורת שהם מסוגלים וראויים לכך נותן להם אופיר חיים בכל שיחת מוטיבציה. אף אחד לא שם במקרה, הוא מאמין ביכולת של כל אחד מהילדים האלה להגיע הכי רחוק שאפשר ולאט לאט, עם הרבה התמדה גם הם מאמינים.  

אמנם המשחק בנבחרת וההגעה למעמד המטורף הזה טעונה משמעות אישית כשלעצמה, אבל יש פה גם משמעות אישית יתרה- הבמה הזו היא מפתח לזיהוי הטאלנטים הצעירים על ידי קבוצות מובילות, ובעצם משמשת כחלון ראווה ליכולות שיכתיבו את המשך הקריירה שלהם. זו הזדמנות צמיחה והתפתחות אישית. 

בארגונים, לעובדים חשובה המשמעות של עבודתם בהשגת מטרות החברה. מנהלים שיסייעו לעובדיהם להבין את הקשר בין המאמץ שלהם להצלחת הצוות יחזקו את תחושת המשמעות האישית ויזכו בעובדים מחוייבים ומחוברים יותר.   

תחושת השפעה – האם אנו באמת מאמינים שהעבודה שלנו משמעותית ויכולה לעשות שינוי גדול?  

כאשר מאמן כמו אופיר חיים חוזר ואומר מעל כל במה עד כמה הוא מאמין בנבחרת שלו, הוא משדר את זה לעולם החוצה ולא פחות גם פנימה, בחדר ההלבשה של השחקנים – מקנה להם תחושת המשמעות. באמירה  ״אתם הולכים לעשות ה י ס ט ו ר י ה״, יש רבדים מרובים בגזרת האימפקט.  למעשה, יחד, נדוש ככל שזה נשמע, הם יכולים לשנות את כל מה שחשבנו על כדורגל ישראלי.  

מעבר לכך, וציניות בצד – מדובר בקבוצה עם משמעות לאומית ברבדים נוספים. שותפות הגורל הזו, בקבוצה שמכילה את מנעד הזהויות בחברה הישראלית ומדלגת על כל הבדלי דת / אמונה / רקע / עמדה הפוליטית ועוד, מעצבת את ההסטוריה בכך שהיא מאפשרת לנו לרגע קט לייצר תחושת אחדות ישראלית, כזו שרק ספורט ותרבות יכולים לייצר. עצם האמונה בכך מאפשרת מוטיבציה לייצר מציאות ולשבור שיאים.   

הדרך לייצר תחושת השפעה של צוות בארגון, היא לחבר בין העשייה וההצלחה שלו לתמונה הגדולה- לדאוג לפידבקים ולהוקרה של צוותים אחרים ושל מנהלים בכירים, לחבר בין עמידה ביעדי הצוות לעמידה ביעדי החברה.  

אמנם הפנים קדימה, לחצי הגמר הערב מול קבוצה דרום אמריקאית מעולה לא פחות, נבחרת אורוגוואי, אבל חשוב להגיד, בין אם תחזרו מארגנטינה עם הגביע או בלעדיו – כך או כך אתם צוות מנצח ובעיקר גאווה ישראלית. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30