תגיד, מה הסיפור שלך?

כל אחד מאיתנו מספר לעצמו איזה שהוא סיפור על עצמו ועל עתידו. זה יכול להיות סיפור שניתן לנו על ידי אחרים או כזה שאנחנו בחרנו באופן מודע לספר על עצמנו, אבל כך או כך הכוח של אותו סיפור הוא עצום. הוא משפיע הן על התפיסה שלנו על העבר ויותר מכך על האופן שבו נעצב את העתיד שלנו.

"רק על עצמי לספר ידעתי, צר עולמי כעולם נמלה", כתבה רחל, וזה בעצם מה שאנחנו עושים כל הזמן. משחר ההיסטוריה כולנו מתפקדים כ"Story teller". לכל התחום הזה קוראים בעגה המקצועית "פסיכולוגיה נרטיבית", תחום אשר תופס תאוצה רבה בשנים האחרונות בייעוץ לארגונים ומתחיל לאט לאט גם לחלחל לישראל הקטנה.

לסחוף, לעורר מוטיבציה וליצור מצפן פנימי

מדובר בכלי רב עוצמה שמאפשר ליזמים ומנכ"לים רבים להמשיג לעצמם את הסיפור האישי שלהם ואת הסיפור של החברה שהקימו. באמצעות הסיפור שבנו הם מצליחים לסחוף אחריהם משקיעים, לעורר מוטיבציה בקרב עובדים ומצליחים יותר להתחבר לעצמם, לחזון שלהם ולמצפן הפנימי שמנחה אותם.

כדי להדגים את המשמעות האדירה של סיפור ומילים על תפיסות עצמיות ובחירות שאנחנו עושים בואו נעשה תרגיל קטן.

תחשבו לרגע על שנות הילדות המוקדמות שלכם. מה סיפור הילדות המפורסם ביותר שהוריכם מספרים עליכם מאותה התקופה? מה התכונות המרכזיות שעולות בו? מה אפשר להבין על הילד הזה מהסיפור? עכשיו נחזור להווה. עד כמה הסיפור הזה עיצב את האופי שלכם? את מי שאתם היום? עד כמה הוא תואם את האדם שגדלתם להיות? והאם אתם רואים בעצמכם היום את התכונות הללו? באופן דומה הסיפור שתספרו על הארגון שלכם יגרום לו להיות בדיוק מה שתבחרו לספר- כבר בשלביו הראשונים.

מצפן שמכוון את הארגון

משיחות עם המון יזמים ומנכ"לים מקשת רחבה של תחומים שמתי לב שכבר בשניות הראשונות של השיחה עולה השאלה "אז מה בעצם הסיפור שלך?". לכל אחד יש סיפור משלו הם מגוונים ומעניינים ולרוב קיימים מספר נרטיבים שחוזרים על עצמם. ביניהם: הצלחה מפתיעה כנגד כל הסיכויים, רעיון מבריק שבהתחלה לא האמינו בו ובסוף פרץ, דבקות במטרה למרות הקשיים ועוד.

כל יזם, כל הזמן, מתבקש לחזור על הסיפור שלו המון פעמים- אם זה בפגישת משקיעים חדשים, גיוס עובדים חדשים לחברה, הרצאות שבהם לוקח חלק, כנסים והרשימה עוד ארוכה. בנוסף, היזם גם בינו לבין עצמו צריך לחזור אין ספור פעמים על הסיפור שלו- הסיפור הזה מהווה מעין מצפן שמכוון אותו- מאיפה אני מגיע ולאן אני הולך.

זכורה לי במיוחד דוגמה מכנס חברות סטארט אפ גדול בו פגשתי יזם עם רעיון למוצר חדש לתינוקות אותו הוא רוצה להשיק. עמדתי מולו עם בטן הריונית ומלאה, לקוחה אידיאלית בשבילו, ושאלתי אותו: "אז מה הסיפור של החברה?" הרגשתי שלפני שאני רוצה לשים כסף איפשהו, חשוב לי להתחבר לרעיון, לאנשים מאחורי הפעילות. לקשר את המוצר שאני רוכשת להקשר רחב יותר של משמעות. חשבתי שיספר לי למשל שלפני שנה נולד לו בן ראשון והשינה ברחה ממנו כי בכל פעם שהוא נרדם, המרגיע הלאומי, כלומר המוצץ, נשמט מפיו של התינוק והוא התחיל לבכות…שוב. ואז לילה אחד בין שינה לעירות, בטירוף הורי, עלה לו רעיון מבריק שיעזור לו לישון.

לסיפור כזה אני מתחברת, אני מרגישה את העייפות, שומעת את הזעקה ומבינה שיש פה משהו אישי וגדול. אבל היזם לצערי, לא ממש סיפר לי את הסיפור של המוצר ואפילו אני, אישה הריונית בעלת הורמונים ודחף קניות חזק, לא התפתתי לרכוש את המוצר.

סיפור המותג שלכם

יש לא מעט דוגמאות ליזמים ומנכ"לים שמצטיינים ב business story telling ובאמצעות המיומנות הזו מצליחים לסחוף אין ספור אנשים אחריהם. סיפור החברה יהפוך ברבות השנים לסיפור המותג. הסיפור הוא שיבדל בין שני מוצרים זהים על המדף. סיפור מותג מסייע לגייס כסף לחברה, לבנות חזון ולחבר את העובדים למצפן הפנימי של החברה.

דוגמה מצוינת למספר סיפורים מעולה היא היזם שי אגסי מחברת better place. אגסי באמצעות יכולת הסיפור שלו הצליח למכור חזון מדהים לאין ספור אנשים ומשקיעים. שימו לב למשמעות של המילים שמתארים בה אדם מסוים. אגסי שנים רבות נחשב ל"ילד הפלא" של ההי טק הישראלי וככזה מינף את האמון שהציבור רכש כלפיו ויצר סיפור שלום סביב החברה שלו. הסיפור כלל נרטיבים של מהפכה עולמית, יצירת עולם "טוב יותר" עם פחות זיהום אוויר, מכוניות ירוקות וגרם לכולנו להרגיש שהעתיד כבר כאן. באמצעות הסיפור, החזון והמילים בהם השתמש הוא הצליח לסחוף רבים סביב המותג שבנה ולהגדיל את ההשקעות בה.

דוגמה נוספת ומוכרת לכולנו למספר סיפורים מעולה הוא סטיב ג'ובס. בנאומו המפורסם בסטנפורד הוא סיפר על חייו דרך שלושה סיפורים על לידה, אהבה וסוף החיים. מהסיפור שסטיב ג'ובס מספר עולים אלמנטים חזקים של הצלחה כנגד כל הסיכויים, דבקות במטרה ואיכות ללא פשרות- בדיוק אותם ערכים שניתן לזהות במותג שבנה.

מאחורי כל יזם יש סיפור חברה מרתק. אבל למרות זו להרבה יזמים הסיפור הזה, לא כל כך ברור. לעומתם יש יזמים שיודעים מה הם רוצים לספר אבל לא מצליחים לעשות זאת באופן מרתק ומלא תשוקה.

אם כל זה מרתק אותך ובא לך להכין סיפור מותג ברמה גבוה כבר עכשיו, אנחנו כאן לעשות את זה איתך. כפסיכולוגיות ויועצות ארגוניות, ביכולתנו לעזור לך להבין יותר טוב את הסיפור שלך ושל החברה, לעזור לך להמשיג באופן טוב יותר מאין באת ולאן אתה הולך. אין ספק שכל הידע – הן המקצועי והן האישי נמצא אצלך. אנחנו כאן לעזור לך להפוך אותו לפשוט יותר, נהיר יותר ולחדד לך את החזון.

רוצים לגבש ולספר את סיפור הארגון שלכם? תכתבו לנו!

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Open chat
1
AL Consultants Whatsapp
רוצה לדבר איתנו? אנחנו פה
ימים א'-ה' 08:30-18:30